Глобальне дослідження Amway про підприємництво 2018 (AGER)

За результатами Глобального дослідження Amway про підприємництво за 2018 рік (Amway Global Entrepreneurship Report, AGER) українці вважають за краще вести бізнес, орієнтований на прибуток, і особисто спілкуватися з клієнтами, а не надавати послуги віддалено. В опитуванні взяли участь 49 тис. чоловіків і жінок всіх вікових груп. Дослідження включало 5 стандартизованих питань. Результати є репрезентативними для населення обраних країн. 

Підприємницьке середовище

Дослідження AGER 2018, що проводиться вже восьмий рік поспіль, фокусується на зовнішніх і внутрішніх чинниках, що впливають на схильність людей до підприємництва. Його мета - визначити, що рухає людьми в різних країнах, в тому числі, в Україні, в їхньому бажанні вести свій бізнес, а що заважає.

Для оцінки зовнішніх чинників учасники опитування відповіли на питання, як вони сприймають умови для ведення бізнесу в своїй країні за такими параметрами:

  • наявність підтримуючої системи освіти
  • прийнятні податки
  • зрозуміле регулювання
  • доступність технологій
  • сприятлива економічна ситуація

Респонденти з України найбільше голосів віддали за фактор «Наявність підтримуючої системи освіти» (10%), найменше – оцінці економічної ситуації в країні як сприятливої (2%). При цьому 74% опитаних не обрали жоден з варіантів відповіді.

Думка українців із цього питання відрізняється від середньої в світі та в Європі. Європейці й мешканці інших країн, які взяли участь в опитуванні, на перше місце в оцінці підприємницького середовища поставили фактор «Доступність технологій» – 44% і 48% респондентів відповідно. Проте тільки 4% українських учасників дослідження вибрали цей фактор.

Дослідження виявило цікавий парадокс: при тому, що українці менше, ніж європейці та підприємці інших країн тяжіють до особистого обслуговування клієнтів, вони практично не помічають наявних технологій, які би їм допомогли вести бізнес віддалено. І ми сприймаємо це як виклик. Впровадження нових цифрових рішень, додатків та сучасних форматів комунікації зі споживачами – один із пріоритетів компанії на 2018 рік.

 

Томаш Мурас
Генеральний директор компанії «Емвей Україна»

Ідеальний бізнес

Але при цьому українці в більшій мірі, ніж в середньому респонденти в світі та в Європі, готові вести бізнес за допомогою цифрових технологій. Відповідаючи на питання, як би ви описали свій ідеальний бізнес, більшість українських респондентів відповіли, що вважають за краще займатися своєю справою заради прибутку, наймаючи персонал і особисто спілкуючись з клієнтами, а не віддалено (62% проти 38%). У світі в середньому 25% респондентів хотіли б обслуговувати клієнтів за допомогою цифрових технологій, в Європі – 23%. Дослідження виявило цікавий парадокс: при тому, що українці менше, ніж європейці та підприємці інших країн тяжіють до особистого обслуговування клієнтів, вони практично не помічають наявних технологій, які би їм допомогли вести бізнес віддалено.

Опитування показало, що люди у віці до 35 років більше орієнтовані на прибуток, а респонденти віком понад 50 років надають перевагу веденню бізнесу в сільській місцевості.

 

Можливості та сфери підтримки

Для оцінки внутрішніх факторів, що впливають на схильність відкрити свою справу, респондентів просили відповісти на питання, що із запропонованих чинників у них є для старту бізнесу.

Найбільше респондентів в Україні відзначили, що можуть розраховувати на підтримку близьких (14% опитаних), ідеї для бізнесу є у 10% учасників, стартовий капітал – у 5%, готові приділяти бізнесу свій час – 10%, а готовність ризикувати визнали 7%.

Респонденти в інших країнах на перше місце також поставили наявність підтримки близьких людей, але можливість генерувати ідеї відзначили в третю чергу, на відміну від українців, а в другу – готовність приділяти бізнесу свій час.

Відповідаючи на питання, в якій сфері, в першу чергу, вам може знадобитися підтримка в разі старту власного бізнесу, респонденти в Україні найчастіше вибирали фінансування – 9% (тут учасники дослідження могли вибрати тільки один варіант відповіді з п'яти).

Цікаво, що в світі і в Європі при старті бізнесу респонденти потребують допомоги в питаннях фінансування й адміністрування (приблизно з рівною кількістю відповідей), а підтримка в пошуку бізнес-ідеї у них на останньому місці.

Індекс підприємницького настрою

Починаючи з 2015 року, дослідження AGER визначає Індекс підприємницького настрою – Amway Entrepreneurial Spirit Index (AESI). Цей комплексний показник демонструє реальне ставлення до підприємництва в досліджуваній країні і дозволяє спрогнозувати розвиток самозайнятості в найближчі роки. Фактично, в основі Індексу лежить теорія спланованої поведінки відомого психолога Айзека Айзена. Її суть зводиться до того, що майбутню поведінку можна прогнозувати і планувати.

Індекс визначається за трьома ключовими параметрами:

  • бажання (наскільки респонденти хочуть відкрити свою справу);
  • готовність (наскільки респонденти вважають себе готовими до початку підприємницької діяльності);
  • стійкість (наскільки респонденти можуть протистояти своїм родичам, друзям, знайомим, які намагаються їх відрадити).

AGER 2018 виявив, що в Україні Індекс становить 21, в країнах ЄС – 42, а середньосвітовий – 47. Цього року дослідження показало величезний розрив у показниках індексу між Україною й середніми по ЄС / світу. При цьому AESI знизився і в світі, і в Європі, але не так відчутно, як в Україні.

Індекси відображають думку потенційних підприємців, тому вони наочно демонструють низьку привабливість підприємницької активності серед респондентів в Україні.

Країни з найвищими показниками AESI – В'єтнам, Індія та Китай. Найнижчі показники AESI в Японії, Болгарії та Україні.

На глобальному рівні країни з вищим показником ВВП на душу населення демонструють нижчий рівень бажання відкрити свій бізнес (дані Світового банку, 2016 (http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD). Але при цьому немає зв'язку між економічними результатами країни й іншими складовими AESI (готовність і стійкість).

AGER 2018 показав, що незважаючи на зниження Індексу підприємницького настрою в Україні, українці готові вести свій бізнес і здатні генерувати ідеї для старту власної справи. Але потрібна серйозна робота для поліпшення підприємницького середовища. Є великий потенціал у навчанні цифровим навичкам для ведення бізнесу віддалено.

Ви зможете ознайомитися з результатами дослідження, завантаживши презентацію.

© 2011 Amway Europe. All rights reserved. | www.amway-europe.com |
Connexia