Глобальне дослідження Amway про підприємництво 2016 (AGER)

За результатами Глобального дослідження Amway про підприємництво за 2016 рік (Amway Global Entrepreneurship Report, AGER) українці бачать в підприємництві додаткове джерело доходу, але при цьому багато хто відчуває дискомфорт від необхідності шукати і завойовувати клієнтів. Своїм ставленням до самозайнятості поділилися 50 861 чоловік всіх вікових груп з 45 країн світу. Безпосередньо в Україні було опитано 1000 осіб.

Українці про бізнес
Особливість дослідження AGER в тому, що серед респондентів є як ті, хто вже займається бізнесом, так і ті, хто ні. Таким чином, опитування дає уявлення про сприйняття підприємництва і самозайнятості в країні в цілому, а не тільки від уже залучених осіб. Такий підхід особливо цікавий на тлі нещодавно опублікованих результатів дослідження Doing Business (проведено Світовим банком), де Україна піднялася з 83-й на 80-й рядок. При цьому рейтинг Світового банку оцінює саме умови ведення бізнесу, а не їх сприйняття громадськістю.

У дослідженні AGER найпоказовішим індикатором ситуації є інтегрований показник AESI (Amway Entrepreneurial Spirit Index) - індекс підприємницького настрою. Його почали вимірювати в рамках дослідження AGER з 2015 року. В Україні середній індекс склав 33%, що значно нижче середньосвітового показника - 50%. Оцінка проводиться за трьома параметрами: бажаність (наскільки респонденти бажають відкрити свою справу), здійсненність (наскільки респонденти вважають себе готовими до початку підприємницької діяльності) і стійкість (наскільки респонденти можуть протистояти своєму соціальному оточенню, яке намагається їх відмовити). При цьому саме по третьому параметру українці проявили себе в більшій мірі - кількість тих, хто готовий відкрити свою справу, незважаючи на думку друзів і родичів, за рік зросла на 5% (і досягла 37%).

Як і минулого року, спостерігається гендерна різниця в показниках Індексу підприємницького настрою: чоловіки знову виявилися більш оптимістично налаштовані –  для цієї групи показник склав 38, а серед жінок Індекс дорівнює 29. Однак розрив скорочується. І за рік чоловіки втратили два пункти, а ось жінки, навпаки, додали один.  Ми хочемо і готові підтримувати жінок, які впевнені в собі і починають власну справу».

Томаш Мурас
Генеральний директор компанії «Емвей Україна»

Надія на зміни

За останній рік кількість українців, які позитивно ставляться до підприємництва, виросла на 2% – тепер число таких співвітчизників досягає 65%. Динамікою це назвати складно, але тим не менше надія на позитивні зміни є. Досить мала і, звичайно, вона може знову скотитися до негативних оцінок у разі погіршення загальної ситуації в країні. Однак той факт, що відносно минулого року падіння зупинилося – дає надію.

Середньосвітовий показник позитивної оцінки підприємництва – 77%. І він теж виріс за рік на 2%. При цьому позитивно до підприємництва відносяться жителі Данії (94%), В’єтнаму (95%) і Норвегії (96%). Найгірший стан справ в Словаччині (58%), Румунії (52%) і Туреччині (42%).

Показово, що за рік в Україні змінилася вікова група, найбільш зацікавлена в розвитку підприємництва. Якщо раніше в лідерах були молоді Українці у віці до 35 років, то зараз їх 72% (-3% в порівнянні з 2015), що теж не мало. Проте людей у віці від 35 до 49 років, які позитивно сприймають підприємництво, стало помітно більше – 75% (+ 8% за рік). Найбільш скептично налаштованими залишаються Українці старші 50-ти.

Гроші важливіші незалежності

Україна стійко йде врозріз зі світовою тенденцією в питаннях мотивації для відкриття своєї справи. Якщо у світі лідирує «незалежність від роботодавця» (50%) і «можливість реалізувати свої ідеї» (47%), то в Україні – це в першу чергу і традиційно – «додаткове джерело доходу» (34%). Тут також варто відзначити, що в регіональному розрізі вагомим виглядає і такий фактор, як «можливість повернутися на ринок праці». Так, у Києві його відзначили на рівні 53,4%.

 

На цьому тлі дивно виглядає невпевненість українців щодо необхідності самостійно знаходити і залучати клієнтів. 36% співгромадян будуть при цьому почуватися комфортно, в той час як 31% респондентів будуть відчувати себе ніяково. До речі, ще третина респондентів відповісти на це питання не змогла.

Диплом як фактор впевненості

Цікаво, що цього року в дослідженні вперше проявилися серйозні відмінності у відповідях респондентів з вищою освітою та без. Так, власники дипломів вузів налаштовані по відношенню до підприємництва куди більш позитивно – 74% проти 62% у тих, хто такого диплома не має. Для порівняння у 2015-му показники були 65% і 61% відповідно.

Освіта впливає і на підприємницький потенціал. На глобальному рівні 49% респондентів з вищою освітою можуть собі уявити, що відкриють свою справу, в той час як таких без диплома - тільки 41%. Характерний розрив і для України. Підприємницький потенціал у випускників вузів - 33%, а у тих, хто не отримав вищу освіту - 24%.

Схожа ситуація і з індексом підприємницького настрою – у тих, хто має диплом він становить 42%, а у тих, хто вирішив не закінчувати вуз – 29%.

Разом із тим, випускники інститутів готові шукати клієнтів більш охоче. 46% відчувають себе комфортно в питаннях пошуку і завоювання клієнтів. У той час як серед людей без вищої освіти таких 31%.

Бачення майбутнього

Серед питань дослідження цього року – оцінка перспектив підприємництва через 5 років. Відповідаючи про майбутнє, українці проявили швидше стриманий оптимізм: 25% опитаних вважають, що підприємництво буде грати більш значну роль, ще 29% впевнені, що воно залишиться на тому ж рівні і тільки 12% стверджують, що роль підприємництва через 5 років знизиться.

Середньосвітові оцінки в цьому питанні теж відрізняються, але в цілому виглядають більш оптимістично: 39% впевнені, що підприємництво буде грати більш значну роль, 30% вважають, що залишиться на тому ж рівні, а песимістів у світі – 22%.

.

Ви зможете ознайомитися з результатами дослідження, завантаживши презентацію.

© 2011 Amway Europe. All rights reserved. | www.amway-europe.com |
Connexia